Gw1-2013

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE UR - DR. M. KĘDZIOR » ZALICZENIE - TERMIN

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 5>>>    strony: [1]2345

Zaliczenie - termin

  
Bogumil
03.02.2014 12:45:20
poziom 3

Grupa: Administrator 

gw1-2013: Rzeszów

Posty: 175 #1735310
Od: 2013-10-7
1)„Organizacja i funkcjonowanie UE”- dr M.Kedzior
I termin sesyjny 22.02.2014 godz. 10.00 s. 23
  
Electra18.05.2024 14:24:07
poziom 5

oczka
  
maximus
03.02.2014 13:00:08
Grupa: Użytkownik

Posty: 24 #1735322
Od: 2013-11-19
a jest ktos to posiada notatki z wykladow i jest w stanie wrzucic?
  
Kamila
03.02.2014 13:07:18
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 42 #1735333
Od: 2013-10-29
Strasznie ciężko się w naszej grupie o notatki doprosić. Ja rozumiem, że każdy powinien sobie zapracować na własne, chodzić na zajęcia, a nie potem prosić, ale nie zawsze może.
  
flower123
03.02.2014 13:29:58
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 46 #1735349
Od: 2013-10-27
popieram wesoły i również proszę o notatki
  
Agnieszka
03.02.2014 15:09:42
Grupa: Użytkownik

Posty: 5 #1735522
Od: 2013-10-26
23.11.2013
Zasady systemu instytucjonalnego UE
- Równowaga instytucjonalna - każda unijna instytucja wykonuje swoje kompetencje z poszanowaniem właściwości innych instytucji
Występuje naruszenie zasady gdy, rada wydaje akt prawny w dziedzinie traktatowo zarezerwowanej dla innej instytucji. Żadna unijna instytucja nie posiada uprawnień prawoznawczych lub wyłącznie uprawnień wykonawczych.
-autonomia instytucjonalna - każda unijna instytucja ma prawo do określania własnej wew struktury i zasad działania np. parlament europejski, komisja, rada.
-zasada lojalności- wszystkie unijne instytucje zarówno główne jak i pomocnicze powinny ze soba współpracować w celu wykonania zobowiązań traktatowych np. proces prawodawczy
-zasada otwartości (transparentności)- zapewnia obywatelom UE dostep do informacji i dokumentów unijnych

Rada Europejska (RE)----> Parlament Europejski (PE)----> Kontrola Europejska(KE)----> Rada Unii Europejskiej (Rada)---> Komitet Ekonomiczno- społeczny ---> Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej --->Trybunał Komitet Obrachunkowy regionów ----> Europejski Bank Inwestycyjny--->Zdecentralizowane agencje państw europejskich ----> Europejski Bank Centralny

1. Rada Europejska
to tzw ,,Konferencja na szczycie" , skład: przedstawiciele państw i rządów z państw członkowskich UE np. prezydenci. Towarzysza im zatem przewodniczacy komisji UE i wysoki przedstawiciel do spraw polityki Wspólnej i bezpieczeństwa.
spotkania: 4 razy do roku w Brukseli
kompetencje: podejmowanie kluczowych decyzji o charakterze politycznym np zwołuje konwent w celu podpisania nowego traktatu , decyduje o przyjęciu nowego państwa członkowskiego , wybiera wysokiego przedstawiciela UE do spraw polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.
Przewodniczacy UE sa wybierani raz na 2,5 roku. Obrady UE sa tajne. Przewodniczacy Rady europejskiej- Herman Van Rompuy (premier Belgii)
2. Parlament Europejski
Historia: nazwa PE od 1962r ; 1979r pierwsze wybory
Siedziba: sesje plenarne w Strasburgu, Komitety polityczne w Brukseli, Sekretariat Parlamentu w Luksemburgu
Skład: eurodeputowani wybierani w wyborach bezpośrednich i tajnych
Mandat ma charakter wolny i europejski tzn. że eurodeputowani nie reprezentuja obywateli swojego kraju tylko obywateli Unii , eurodeputowani nie są związani żadnymi instrukcjami , muszą działać niezaleznie . PE działa w imieniu Unii jako całości.

Struktura organizacyjna:
*organy kierownicze- przewodniczący i prezydium ma 2,5 letnia kadencje. Obecny przewodniczący PE Martin Szuk a jego poprzednikiem Jerzy Buzek. Przewodniczacego wspiera 14 wice przewodniczących . Parlament ma 5 kwestorów.
*organy funkcjonalne : komisje i delegacje. PE ma 20 stałych komisji, tworzy też komisje tymczasowe tylko do zbadania konkretnej sprawy.
Delegacje to reprezentacje parlamentu w stosunkach wew.
*organy polityczne : frakcje mogą być tworzone w europarlamencie min 25 posłów reprezentujących conajmniej 1/4 państw członkowskich.

Kompetencje Parlamentu Europejskiego (754 Europosłów)
- Prawodawcze- parlament współuczestniczy w stanowieniu prawa unijnego . Pośrednia inicjatywa prawodawcza PE wprowadzona na mocy traktatu z Lizbony oznacza, że parlament może żądać od komisji przedstawienia aktu prawnego w danej dziedzinie jeśli uzna że jego uchwalenie jest konieczne do osiagniecia jednego z celów Unii.
*Parlament ma istotny udział w uchwalaniu budżetu
*ma prawo uchwalania własnych aktów prawnych
Kompetencje PE w zakresie stosunków miedzynarodowych:
- w zakresie kontrolnym i polityki kadrowej
*parlament zatwierdza skład nowej komisji, przewodniczącego komisji
*może uchwalić wotum nieufności wobec komisji europejskiej
*rozpatruje petycje , które dotyczyć mogą niewłaściwego stosowania prawa unijnego na szczeblu krajowym
* powołuje europejskiego rzecznika praw obywatelskich.

Rada Unii Europejskiej (Rada, Rada ministrów)
siedziba: Bruksela
skład: przedstawiciele państw członkowskich szczebla ministralnego w randze sekretarza stanu. 18 rad branżowych i 1 rada do spraw ogólnych . Organem rady jest prezydencja. Prezudencje w Unii sprawuje państwo członkowskie. Celem prezydencji jest nadawanie nowych impulsów. Posiedzenia rady UE są tajne. Przedstawiciele obradują za zamknietymi drzwiami. ważnym organem wspierającym rade jest coreper (komitet stałych przedstawicieli państw członkowskich ) zapewnia ciągłość prac rady i przygotowuje posiedzenia.
Akredytowanie- postępowanie, w którym upoważniona jednostka wydaje formalne oświadczenie, że organizacja lub osoba są kompetentne do wykonywania określonych zadań.
Porządek obrad Rady UE ma część A i B . cześć A obrad stanowią propozycje komitetu stałych przedstawicieli państw członkowskich nie wymagające dyskusji. W części B mamy do czynienia z propozycjami wymagającymi wspólnego stanowiska rady.
Dla rady najważniejsze jest podejmowanie decyzji:
-wiekszosc zwykła
-jednomyslnosć w głosowaniu
- wiekszość kwalifikowana- to system głosowania w którym każdemu państwu członkowskiemu przypada odpowiednia ilosc głosów w zaleznosci od potencjału demograficznego .
Reforma wiekszości kwalifikowanej:
* system Nicejski - aby dany akt został przyjety musi sie opowiedzieć za 255głosów na 345, dodatkowo państwo członkowskie może żądać sprawdzania czy glosy te reprezentują 62%ludności UE.
*System lizboński - podwójna wiekszość (per 1. 11 . 2014) aby dany akt prawa został przyjety musi się opowiedzieć za nim conajmniej 55% państw członkowskich, musi reprezentować jednocześnie 65% ludności UE.

Rada UE(Rada Ministrów) głowny organ prawodawczy.
Kompetencje:
a) Prawodawcze- głowny organ prawodawczy UE, posrednia inicjatywa prawodawcza rady - rada moze domagać się od komisji przedstawienia projektu aktu prawnego w danej dziedzinie, upoważneinie do ustanowienia wzmocnionej współpracy miedzy państwami członkowskimi.
b) koordynuje polityki gospodarcze państw czlonkowskich. Rada zawiera umowy handlowe, reprezentuje Unie w stosunkach zew.
c) kontrolne / kadrowe- prawo skargi ma legalnośc aktów prawa unijnego uchwalone przez inne instytucje unijne do trybunału sprawiedliwości UE, posiada prawo zawieszania prawa głosów państwa członkowskiego łamiącego prawa człowieka i zasady demokracji.

Komisja
siedziba: Bruksela
skład: Przedstawiciele państw członkowskich (28 komisarzy) 28 państw (łącznie z przewodniczącym)
Każdy komisarz ma 1 głos. Komisja jest organem kolegialnym w związku z tym w trybie głosowania mniejszość jest zwiazana głosem wiekszości.
- Dyrekcje Generalne w Komisji europejskiej (23)
-Procedura wyboru komisarzy:
1.szefowie państw i rządów wybierają wiekszością glosów przewodniczącego Komisji Europejskiej . 2.NOwy przewodniczący KE wymaga zatwierdzenia przez PE.
3. Państwa członkowskie proponuja poszczególnych komisarzy do składu komisji.
4. Szefowie państw i rządów we współpracy z przewodniczącym komisji europejskiej mianują komisarzy.
5. Nowo mianowani komisarze wymagają przyjecia przez PE.

Kompetencje komisji:
- prawodawcze- komisja tworzy projekty aktów prawa unijnego i przekłada je do uchwalania radzie i parlamentowi.
- troszczy się o wykonywanie prawa unijnego przez państwa czł. , stoi jako strazniczka traktatów, posiada prawo skarg do trybunału sprawiedliwosci Unii przeciwko państwom czł. z tytułu łamania prawa przez państwa czł.
-komisja jest uznawana za instytucje wykonwaczą,
-zarządza budżetem unii,
- w stosunkach wew komisja negocjuje umowy miedzynarodowe.
W komisji pracuje pnad 20 tysiecy urzędników.
kadencja: 5 lat.

Organy kontrolne
a) Trybunał obrachunkowy (audytorów)
siedziba: Luksemburg , 1975r. powołany został do zycia. Jest to instytucja kontrolująca zew. wpływy i wydatki z budżetu UE pod katem prawidłowości i legalności . Trybunał kontroluje np. instytucje UE pod kątem prawidłowości , instytucji państw czł. Uni korzystających z środków budżetu unijnego , instytucje działające w państwach trzecich.
skład: 28 członków powoływane przez Radę Ministrów na wniosek państw czł.
Kadencja: 6 lat.
-Kompetencje: kontroluje czy prawidłowe środki wydają komisje instytucjonalne
Najwyższą Izbą Kontroli jest trybunał Obrachunkowy .


Organy opiniodawczo- doradcze
-Komitet Ekonomiczno- społeczny - opiniowanie projektów aktów prawnych komisji europejskiej zwiazanych ze sprawami gospodarczymi, ekonomicznymi itp. pracuje 344 członków. Polska ma 21 przedstawicieli. Kadencja: 5 lat.
członków mianuje rada ministrów. Są tam grupy pracodawców, pracowników i różnych interesów.
- Komitet regionów- powstał na mocy traktatu z Maastrich , 1994r zaczął działac. Opiniuje projekty aktów prawnych komisji dotyczących rozwoju regionalnego. Skupia 344 przedstawicieli państw czł. mianowanych przez rade ministrów na 5letnią kadencje. Przedstawiciele władz lokalnych , regionalnych zasiadaja w tym komitecie. Polityka socjalna i imigracyjna ma wpływ na rozówj regionalny.
- Komitet do spraw zatrudnienia- opiniuje projekty aktów prawnych związanych ze sprawami zatrudnienia. 56czł komitetu do spraw zatrudnienia. Najmłodszy i najmniejszy z komitetów.

Instytucje finansowe i finansujące
- Europejski Bank Centralny- funkcjonuje od 1988, celem jest prowadzenie wspólnej polityki monetarnej w szczególności czuwaniem nad stabilnoscią cen. Inflacja 2%. Prowadzi politykę euro. Europejski Bank Centralny wraz z NBP tworzy Europejski system Banków Centralnych. Eurosystem tworzy EBC wraz z bankami centralnymi państw ze strefy euro.
- Europejski Bank Inwestycyjny - celem jest udzielanie długookresowych pożyczek, kredytów na finansowanie projektów w państwach czł. UE np. budowa połączeń kolejowych. itd.

Zdecentralizowane Agencje UE
wyspecjalizowane ciała doradcze instytucji głównych UE w państwach czł. i sprawujące funkcje doradcze, eksperckie na rzecz instytucji głównych Unii.
4 rodzaje agencji UE:
- Dawne agencje wspólnotowe :agencja praw podstawowych UE. takich urzedów jest 26
- Agencje Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa
-Agencje do spraw sądowych i policji w sprawach karnych , siedziba: Holandia
-Agencje wykonawcze , siedziba: bruksela
Źródła prawa UE:
a) Prawo pierwotne - to przede wszystkim traktaty założycielskie i wszelkie modyfikujące je traktaty. Posiada hierarchiczna nadrzedność nad prawem pochodnym (wtórnym) oznacza, że każdy akt prawa pochodnego musi byc zgodny z prawem pierwotnym.
b) zasady ogólne prawa- powołuje sie trybunał sprawiedliwości
-zasada równego traktowania
-proporcjonalności
-zakaz działania prawa wstecz
-ochrona prawnie uzasadnionych oczekiwań
-zasada słuszności sędziowskiej decyzji.
c) Umowy miedzynarodowe(w tym stowarzyszeniowe) zawierane przez radę UE i wynegocjonowane wcześniej przez komisje zawierane z innymi organizacjami miedzynarodowymi bądź z państwami trzecimi. Szczególnym typem umowy miedzynarodowej jest umowa stowarzyszeniowa Unii.
* umowy stowarzyszeniowe z perspektywy członkostwa
*umowy, które nie stawiaja perspektywy członkostwa mające wyłącznie na celu udziele preferencji handlowych w obrotach handlowych.
d) akty prawa pochodnego (wtórne ) - wydawane przez instytucje UE na podstawie upoważnień traktatowych. Na podstawie art 288 TFUE instytucje unijne wydają prawnie wiążące rozporządzenia, dyrektywy i decyzje oraz prawnie nei wiążące zalecenia i opinie.

Akty prawnie wiążące:
- Rozporządzenie- obowiązuje bezpośrednio i w całości . Maja zastosowanie ogólne (odnosza sie do sytuacji powtarzalnych ) i charakter normatywny , czyli maja nieograniczony krąg adresatów. Sa instrumentem unifikacji ustawodastw państw czł. w dziedzinie którą regulują. realizują metode integracji prawnej nazywana substytucją, ponieważ nowe rozporzadzenia zastępują dotychczas obowiązujące rozwiązania prawne w danej dziedzinie w poszczególnych państwach czł.
-Dyrektywy- skierowane są do państw czł i wiążą państwa co do realizacji celu okreslonego w tresci danej dyrektywy. Natomiast sposób realizacji tego celu pozostaje w kwestii kazdego państwa. Wymagają implementacji czyli udrozenia do porządków państw czł. Na udrozenie dyrektywy państw czł maja z reguły 2 lata.
  
Agnieszka
03.02.2014 15:10:32
Grupa: Użytkownik

Posty: 5 #1735525
Od: 2013-10-26
9.11.2013
Pojęcie UE
Organizacja międzynarodowa szczególnego rodzaju, posiadająca specyficzne cechy ponadnarodowe, ściślejsza forma współpracy niż międzynarodowa.
Cechy UE :
-posiada własne organy, które nie reprezentują interesów państw członkowskich
-działanie Unii jako całości np. komisja, parlament europejski, trybunał sprawiedliwości
- instytucja o charakterze ponadnarodowym
- instytucje UE posiadają prawo podejmowania decyzji prawnie wiążących dla wszystkich państw członkowskich w głosowaniu większością głosów (nie jednomyślnie), uchwalanie aktów prawnych
możliwość podejmowania decyzji
-autonomiczny porządek prawny, niezależny od systemu prawa krajowego, którego podmiotami obok państw członkowskich są także ich obywatele
(na szczeblu krajowym normy tego prawa nie mogą być zmienione, uzupełnione ani nie można dokonywać ich prawnie wiążącej wykładni)
Adresat: państwo-> obywatel nie może powoływać się na nowe prawo
-bezpośredni skutek dla jednostek -> cecha specyficzna
UE posiada własne sądy, własny system sądowniczy o wyłącznej kompetencji w tj. dokonywanie prawnie wiążącej wykładni norm prawa unijnego, ; orzekanie o naruszanie przepisów prawa unijnego, ; orzekanie o braku legalności czyli nieważności aktów prawa unijnego, ; orzekanie o bezczynności (brak działania) instytucji unijnych
Prawo UE według autonomistów i internacjonalistów
• Według autonomistów prawo UE stanowi odrębny od prawa międzynarodowego porządek prawny
• Według internacjonalistów prawo UE to szczególna odmiana prawa międzynarodowego
Do podstawowych różnic w stosunku do prawa międzynarodowego zalicza się:
1. Krąg adresatów norm prawnych (adresatami są państwa), adresat norm prawa unijnego SA obok państwa także jednostki (os. Fizyczne i prawne)
2. Sposobu obowiązywania na szczeblu krajowym
-ratyfikacja(muszą być przyjęte przez parlament )
Wspólnotowa i międzynarodowa metoda integracji UE
Metoda integracji i metoda wspólnotowa- dominująca metoda integracji oznacza, że decydujące znaczenie stanowienia i stosowania przepisów prawa unijnego posiadają instytucje unijne (nie państwa członkowskie) w ramach metody wspólnotowej państwa członkowskie (podpisując traktat) delegowały bowiem swoje suwerenne kompetencje, do stanowienia prawa w określonych dziedzinach na rzecz instytucji wspólnotowych.
Zasada kompetencji powierzonych
Zgodnie z tą zasadą UE przez państwa członkowskie, UE może działać wyłącznie na zasadzie wyraźnych kompetencji traktatowych i tylko w celu osiągnięcia określonych w nich celów
Metoda międzynarodowa jest charakterystycznym dla organizacji międzynarodowych i oznacza iż decydujące znaczenie dla współpracy posiadają państwa członkowski, które jedynie współpracują z instytucjami o charakterze ponad narodowym.
Historia integracji UE.
1. Położenie procesów integracyjnych w Europie Zachodnich po II wojnie światowej
-sposób zapewnienia stałego pokoju
-ekspansja komunizmu
-plan Marshalla
- problem okupowanych Niemiec


Ojcowie integracji europejskiej :
- Robert Schuman (europejska wspólnota węgla i stali 1951r. , minister spraw zagranicznych Francji)
- Jean Monnet( pierwszy przewodniczący wspólnoty europejskiej, Francja)
- Konrad Adenauer( zwolennik Marshalla, kanclerz Niemiec)
- Alcide de Gasperi (premier Włoch, doprowadził do podpisania pierwszych traktatów europejskich)
- Paul Henri Spaak ( premier Belgii)
(Niemcy, Francja, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg)

Formy współpracy państw po II wojnie światowej
- polityczno- militarna (ONZ 1948, RE 1949, NATO 1949, UZE 1948)
- gospodarcza- (Unia Celna Beneluksu 1948, OECD 1968, EFTA(GB, Szwecja, Finlandia, Austria, Norwegia, Portugalia 1960))

Etapy integracji gospodarczej
• Unia celna (EWG)
• Strefa wolnego handlu(EFTA)
-zniesienie ceł w obrotach wewnętrznych
• Unia celna (1968 zasada stand- still) zakaz wprowadzania nowych ceł przy jednoczesnej redukcji ceł juz istniejących
-zniesienie ceł w obrotach wewnętrznych i ustalenie wspólnych ceł z krajami trzecimi
• Wspólny rynek (od 31.12.1992)-> unia celna+ strefa wolnego handlu
- swoboda przepływu osób, towarów, usług i kapitału (liberalizacja)
• Unia gospodarcza i walutowa- to etap polegający na skoordynowaniu polityki gospodarczej państw członkowskich z wprowadzeniem waluty euro i utworzenie banku centralnego(europejski bank centralny ->Frankfurt-> Niemcy
• Unia ekonomiczna i polityczna (wprowadzenie centralnego ośrodka władzy )





Kryteria konwergencji- to makro ekonomiczne kryteria zbieżności gospodarek państwa członkowskich warunkujące przejście do trzeciego etapu integracji gospodarczej i walutowej; zostały zapisane w traktacie z Maastricht:
-odpowiedni poziom inflacji (1,5 %)
-dostosowanie długo okresowych stóp procentowych
-ograniczenie deficytu budżetowego do 3% PKB
-ograniczenie wahań kursów walutowych do poziomu 2,25% +/-
- ograniczenie długu publicznego do poziomu 60% PKB

Koncepcje europejskiej intergracji gospodarczej i walutowej
1. Próby utworzenia UWG
a) Plan Barrea - z 1962r. zakładał pierwszą konsultacje parlamentów narodowych przy uchwaleniu budżetów
b)Plan Wernera - z 1970r. zakładał utworzenie Wspólnej Europejskiej Jednostki Rozliczeniowej
c) Plan Delorsa - utworzenie europejskiego banku centralnego


Koncepcje rozwoju integracji europejskiej
1. Funkcjonalizm i neofunkcjonalizm ( spill- over)

Funkcjonalizm (Jean Monnet, - Robert Schuman) zakłada iż integracja powinna zaczynać się od nie kontrowersyjnych dziedzin tj. polityka handlowa, rolnictwo przy czym integracja ekonomiczna powinna wyprzedzać integrację polityczną.

Neofunkcjonalizm (spill- over) rozlewać- pozytywne efekty integracji powinny „rozlewać” się na inne dziedziny i zachęcać do współpracy w coraz to szerszych dziedzinach.Dziedziny gospodarki: Wspólna waluta euro, Polityka Azylowa, Układ Schengen
2. Federalizm- zakładają iż współpraca w Europie powinna przebiegać w oparciu o struktury ponadnarodowe na kształt państwa federalnego, w państwie federalnym władza centralna obejmuje tylko wybrane dziedziny np.: polityka zagraniczna
Zdecentralizowana- na szczeblu regionalnym
Unia nie jest federacją . Państwo federalne: Niemcy
3. Konfederalizm- (intergovermentalizm)zakłada, że współpraca w Europie powinna opierać się o współpracę międzynarodową według nich integracja powinna przebiegać z atrybutów suwerenności państwowej
4. Teoria zarządzania na wielu szczeblach (Multi-level-governance)
- zwraca uwagę na wielość uczestników zaangażowanych w kreowanie polityki europejskiej i prawa europejskiego, obok państw i instytucji narodowych podkreśla się tu rolę np.: regionów, korporacji transnarodowych czy też poszczególnych grup zawodowych

Rozszerzanie geograficzne:
1951/57- Niemcy, Francja, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg
73- Dania, Wielka Brytania, Irlandia
81- Grecja
86- Hiszpania, Portugalia
95- Szwecja, Finladnia, Austria
04- Polska, Malta, Cypr, Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Słowacja, Węgry
07- Rumunia, Bułgaria
12- Chorwacja
-Pogłębianie integracji- obejmowanie integracji coraz więcej dziedzin



Plan Schumana 1950r.  Europejska Wspólnota Węgla i Stali Traktaty rzymskie 1957r. (Euro atom, utworzenie wspólnoty gospodarczej)Traktaty fuzyjne Ii II 25.03.19571986 Traktat Luksemburski(jednolity akt europejski  2.02.1992 Maastricht  Traktat Amsterdamski 1997r.  Traktat Nicejski 7.12.2001 Traktat Lizboński 13.13.2007 wszedł w 1.12.2009  Traktat o funkcjonowaniu UE.

OWWS- traktat na czas określony 50 lat.
Traktat rzymski- 25.03.1957  6 państw(dotyczył integracji podstawowych gałęzi gospodarki np.: polityka rolna, handlowa, transportowa. Cel: utworzenie w ramach EWG wspólnego rynku zakładał zbliżenie ustawowe państw członkowskich oraz integrację ich gospodarek
Traktat euro atom- zakład rozwój przemysłu jądrowego w celach pokojowych: przewidywał wspólną kontrolę na nim.
I traktat fuzyjny 25.03.1957 przewidywał wspólnego(??????) trzech wspólnot europejskich i jednego Trybunału Sprawiedliwości
II traktat fuzyjny 9.04.1969 zakładał utworzenie jednej rady i jednej komisji dla trzech wspólnot europejskich

Traktat Luksemburski- ukończenie budowy wspólnego rynku do 10992r.
Jednolity akt europejski wzmocnił rolę parlamentu europejskiego. Zakładał również rezygnację z zasady jednomyślności w większości polityk wspólnotowych. Do nowych polityk zaliczamy: politykę społeczną, badań i rozwoju, ochrony środowiska.
Maastricht- ustanowił UE o charakterze duchowym opartym na trzech filarach
• I filar- integracja gospodarcza i objęcie istniejących już 3 wspólnot europejskich wraz ze wszystkimi politykami gospodarczymi(charakter ponadnarodowy) jako jedyny uzyskał podmiotowość w prawie międzynarodowym.
• II filar- wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa UE(filar najsłabiej zintegrowany)
• III filar- współpraca w dziedzinie wymiary sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
-wspólna polityka azylowa, imigracyjna
-układ Schengen
-współpraca sądowa i policji w sprawach karnych, cywilnych
Traktat z Maastricht ustanowił obywatelstwo UE z którym wiążą się prawa ekonomiczne i socjalne jak i prawa polityczne(prawo wyborcze)(wybory samorządowe) kompetencje parlamentu zostały zrównane z kompetencjami rady poprzez wprowadzenie nowej procedury stanowienia prawa nazywaną procedurą współdecydowania.
Traktat z Amsterdamu- 1997r. zreformował trójfilarową strukturę UE poprzez przeniesienie wybranych kwestii z dawnego filaru trzeciego do filaru pierwszego tj. polityki azylowej, imigracyjnej, układ Schengen i współpracy sądowej w sprawach cywilnych. Oznaczało to objęcie wymienionych dziedzin współpracy ściślejszą o charakterze ponadnarodowym. Zmiana nazwy III filaru na mocy traktatu z Amsterdamu- współpraca sądowa i policji w sprawach karnych.
Traktat z Nicei- miał na celu zreformował instytucje UE pod katem przygotowania do przyjęcia 10 nowych państw
-nowy podział głosów w radzie ministrów UE
-nowa struktura komisji parlamentu
Przewidział odpowiedzialność polityczną państwa członkowskiego za łamanie zasad na których opiera się UE tj. zasad demokracji i praw człowieka. Na szczycie w Nicei uchwalono I deklarację praw człowieka przypadających każdemu obywatelowi UE (KARTA PRAW PODTSAWOWYCH ue)
Traktat z Lizbony- ostatni, obowiązujący od 13.12.2007r. nadał Unii jako całości osobowość prawną ponadto doprowadzono do fuzji II filarów UE, UE stała się następcą prawnym wspólnot Europejskich przejmując ich dorobek prawny.














  
basia.d7
03.02.2014 15:19:31
Grupa: Użytkownik

Posty: 4 #1735532
Od: 2013-12-8


Ilość edycji wpisu: 2
Trochę niewyraźnie mi się zeskanowało ale da się odczytać, mogą pojawić się literówki i błędy w datach ale chyba wszystko jest ok wesoły i nie mam ostatniego wykładu



TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA




  
magdamal
04.02.2014 11:16:59
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 27 #1736403
Od: 2014-1-3
dzięki!!;* a ostatni wykład to był ten z 19.01? Ma go ktoś? oczko
  
dorota
08.02.2014 18:35:03
Grupa: Użytkownik

Posty: 5 #1741134
Od: 2013-10-28
posiada ktoś może jakąś wiedzę od starszych roczników, może jakiś teścik przykładowy ?
  
natiicoo
10.02.2014 23:57:36
Grupa: Użytkownik

Posty: 10 #1744045
Od: 2013-11-25
wiem, że ktoś ma test z zeszłego roku. Prosimy się nie krępować tylko wrzucać wesoływesoły na pewno wszystkim się przyda!
  
szyszka1993
12.02.2014 18:49:36
Grupa: Użytkownik

Posty: 20 #1746168
Od: 2013-11-25
    natiicoo pisze:

    wiem, że ktoś ma test z zeszłego roku. Prosimy się nie krępować tylko wrzucać wesoływesoły na pewno wszystkim się przyda!

Ale wszyscy chetnie sie dziela:-)
  
Electra18.05.2024 14:24:07
poziom 5

oczka
  
magdamal
13.02.2014 11:05:08
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 27 #1746738
Od: 2014-1-3
pytanie z innej beczki,czy ktos moglby potwierdzic moje czlonkostwo do naszej grupy na fb? Bo potrzebuje tej prezentacji na socjologie jutro,z gory dzieki jęzor
  
hbeata
13.02.2014 13:06:10
poziom 4

Grupa: Administrator 

Posty: 209 #1746833
Od: 2013-10-26
Zmiana godziny i sali egzaminu.
Termin 22.02 godz.16:00 sala 120
  
flower123
13.02.2014 13:08:03
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 46 #1746834
Od: 2013-10-27
może lepiej dodać to w nowym temacie bo pewnie i tak większość się nie zorientuje że jest jakaś zmianaoczko?? taka drobna sugestia oczko) aniołekaniołekaniołek
  
hbeata
13.02.2014 13:56:31
poziom 4

Grupa: Administrator 

Posty: 209 #1746861
Od: 2013-10-26


Ilość edycji wpisu: 2
Każdy ma tą wiadomość na swoim prywatnym mail-u,poczcie studenta i wirtualnej uczelni,chyba wystarczy.
  
karolinab
13.02.2014 17:22:12
Grupa: Użytkownik

Posty: 4 #1747045
Od: 2013-11-10
a jak komuś nie odpowiada ta godzina to co ma zrobić..?? miałam w pracy wszystko już ustawione na egzamin rana..!!
  
Bogumil
13.02.2014 19:13:24
poziom 3

Grupa: Administrator 

gw1-2013: Rzeszów

Posty: 175 #1747150
Od: 2013-10-7


Ilość edycji wpisu: 1
musi mieć usprawiedliwienie i złożyć wniosek u dziekana w ciągu 7 dni od dnia egzaminu/zaliczenia usprawiedliwiając swoją nieobecność, w przeciwnym wypadku otrzymuje ndst i tylko poprawka w marcu pozostaje

wszystko jest w regulaminie studiów
  
dorcia
13.02.2014 19:40:25
Grupa: Użytkownik

Posty: 16 #1747178
Od: 2013-11-9
no dobrze ,to nie ma drugiego terminu? tylko raz prach poprawka ?
  
Bogumil
13.02.2014 19:51:03
poziom 3

Grupa: Administrator 

gw1-2013: Rzeszów

Posty: 175 #1747187
Od: 2013-10-7
no właśnie nie u wszystkich jest kilka terminów, dr Kędzior wyznaczyła tylko jeden
  
qwerty
17.02.2014 20:03:41
Grupa: Użytkownik

Posty: 15 #1751326
Od: 2013-11-11
Jednak nikt się tym testem nie podzieli co??

Na forum jakiejś starej grupy znalazłam jakiś test ale nie mam pojęcia czy to jest ten nasz bo był w temacie ''system ochrony prawnej w UE'', było napisane też że czas to 15 min. i że dr pilnuje razem ze starostami albo kimś innym.
Jak ktoś coś wie więcej to niech się wypowie, chyba korona z głowy nie spadnie...

Pytania z testu A

1. Główny organ prawodawczy UE to:
a) Rada Europejska
b)Rada Unii Europejskiej
c) Rada Europy

2. Rzecznik Generalny funkcjonuje przed:
a) Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości (ETS)
b) Europejskim Trybunałem Praw Człowieka (ETPC)
c) Sądem Pierwszej Instancji

3. Prawo do wydawania orzeczeń wstępnych w procedurze prejudycjalnej (art.234 Traktatu) posiadają:
a) Sąd do Spraw Służby Publicznej UE
b) Sąd Pierwszej Instancji i Europejski Trybunał Sprawiedliwości
c) Europejski Trybunał Praw Człowieka

4. Kadencja sędziów ETSu trwa:
a) 10 lata
b) 6 lat
c) 5 lat

5. Podmiot półuprzywilejowany w skardze na bezczynność instytucji wspólnotowych (art.233 TWE) to:
a) Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
b) Europejski Bank Centralny
c) Parlament Europejski

6. Zgodnie z doktryną Acte Eclair sąd krajowy zwolniony jest z obowiązku prejudycjalnego gdy dana kwestia:
a) została już wyjaśniona w orzecznictwie ETSu
b) jest oczywista i nie budzi wątpliwości
c) była już przedmiotem orzecznictwa sądu krajowego w innym państwie członkowskim

7. W procedurze prejudycjalnej na podstawie art. 234 TWE uprawniony może być:
a) każdy dąd krajowy od którego przysługuje odwołanie
b) jedynie sąd wyższych instancji
c) wyłącznie Trybunał Konstytucyjny i Sąd Najwyższy

8. Przedmiotem postępowanie prejdycjanego przed ETS-em nie jest:
a) Wykładnia aktów prawa pierwotnego i wtórnego
b) Legalność aktów prawa wtórnego
c) Wykładnia statutów organów utworzonych aktem Komisji Europejskiej

9. Nieograniczone prawo do wnoszenia skarg na nieważność aktów prawa wspólnotowego na podstawie art. 230 Traktatu przysługuje:
a) Osobom fizycznym i prawym
b) Europejskiemu Bankowi Centralnemu
c) Państwom Członkowskim i instytucjom UE

10. Do przesłanek nieważności aktu prawa wspólnotowego na podstawie art. 230 nie należy:
a) brak kompetencji do wydania aktu prawnego
b) naruszenie Traktatu o Wspólnocie Europejskiej
c) upływ terminu obowiązywania aktu prawnego

Pytanie 11:
Przedmiotem skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich mogą być:
a) wszelkie zagadnienia leżące w zakresie kompetencji Unii Europejskiej, które dotyczą danego podmiotu bezpośrednio
b) nieprawidłowości w administrowaniu instytucji i organów UE
c) odwołania od decyzji krajowych Rzeczników Praw Obywatelskich

12. Termin wniesienia skargi do Europejskiego Ombudsmana to … od powzięcia wiadomości o faktach będących przedmiotem skargi:
a) 1 rok
b) 2 lata
c) 2 miesiące

13. Europejska Konwencja Praw Człowieka obowiązuje na kontynencie europejskim od:
a) 1953r.
b) 1976r.
c) 1992r.

14. Zasadą własną prawa wspólnotowego zdefiniowaną w orzecznictwie ETS jest m.in.:
a) zasada pewności prawa
b) zasada solidarności
c) zasada bezpośredniego skutku i bezpośredniego stosowania

15. Instrumentami harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich UE są:
a) Rozporządzenia
b) Decyzje
c) Dyrektywy

16. Instytucją, która stoi na straży przestrzegania prawa wspólnotowego przez Państwa Członkowskie jest:
a) Rada Ministrów UE
b) Komisja Europejska
c) Parlament Europejski

17. Siedzibą ETS jest:
a) Bruksela
b) Luksemburg
c) Strassburg

18. W postępowaniu na podstawie art. 226 TWE odpowiedzialność państw członkowskich UE za naruszenie prawa wspólnotowego może być uchwalona ze względu na:
a) działanie siły wyższej
b) interesy narodowe danego państwa
c) przyjętą w danym państwie praktykę i zwyczaj

19. Językiem administracji ETSu jest:
a) język angielski
b) język francuski
c) język angielski i francuski

20. Tzw. „specjalne stanowisko” Komisji Europejskiej formułowane jest w następującym postępowaniu:
a) skarga odszkodowawcza
b) skarga na legalność aktu prawa wspólnotowego
c) skarga przeciwko państwu członkowskiemu

  
Electra18.05.2024 14:24:07
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 5>>>    strony: [1]2345

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE UR - DR. M. KĘDZIOR » ZALICZENIE - TERMIN

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny